|
||
Ievads
LELB Diakonijas Centrs un Diakonijas
Padome 1996. gadā sāka izstrādāt
projektus "Diakona
amats" un "Diakonijas struktūra
LELB". To izveidē piedalījās
diakonijas darbinieki,
prāvestu iecirkņu diakonijas vadītāji,
mācītāji un prāvesti.
Pabeigts darba
pirmais posms. Izstrādāts plāns diakonijas darbam LELB, kas ietver
vispārēju informāciju par diakoniju, diakonijas teoloģisko pamatojumu,
kā arī darba virzienus un uzdevumus.
Šajā izdevumā
ir apkopoti līdz šim Diakonijas Padomē izstrādātie un pieņemtie
dokumenti Diakonijas preambula, teoloģiskais pamatojums, LELB
19. Sinodes apstiprinātā Rezolūcija par Diakonijas Padomi un Diakonijas
Centru.
Otrajā daļā iekļauta
Diakonijas programma, kurā noteikti virzieni diakonijas darba organizēšanai
gan atsevišķās draudzēs, gan Baznīcā kopumā. Katrā nodaļā ietverti
jautājumi un uzdevumi. Šī programma piedāvā iespējamos darba virzienus,
lai rosinātu un mudinātu draudzes pārdomāt diakonijas darbu, ko
tās veic šobrīd, un plānot tā attīstību. Katrai draudzei vajadzētu
konkretizēt un izvēlēties sev atbilstošos uzdevumus, izvērtējot
savus resursus, iespējas un prioritātes.
|
||
|
||
|
|||||
I. Sinode un
Diakonijas Padome apstiprinātie dokumenti
|
Diakonijas teoloģiskais pamatojums2
Diakonija teoloģiski tiek pamatota
Ticības apliecībā
Ticot uz Dievu
Radītāju, diakonija izpaužas
uzmanībā un rūpēs par visiem
līdzcilvēkiem. (3. Moz. 19:18; Mt.22:39; Lk. 10: 25-37; Gal.5:14).
Cilvēku ir radījis Dievs pēc sava tēla un līdzības, tādēļ tam piemīt
neizmērojama un neaizskarama vērtība (1.Moz. l:27;Ps. 139:16). Šī
vērtība vienādā mērā ir piešķirta visiem cilvēkiem. Visus cilvēkus
Dievs ir radījis jēgpilnai dzīvei, un cilvēki ir atbildīgi Dieva
priekšā par savas dzīves un visas radības pārvaldīšanu. Baznīca
kā jaunā Dieva tauta ir aicināta rūpēties un gādāt par ikvienu cilvēku,
kam gādība nepieciešama.
Ticot uz
Dievu Pestītāju, diakonija apliecina Dieva nesavtīgo mīlestību
uz cilvēci Jēzū Kristū (FiL 2:5-9; Jņ. 13:34-35; Mat.
20:20-28).
Jēzus Kristus
vispilnīgāk apliecināja mīlestību ar savām ciešanām, nāvi un augšāmcelšanos,
izpērkot mūsu grēkus un atjaunojot mūsu attiecības ar Dievu. Kristus
parādīja savu mīlestību, kalpojot cilvēkiem arī viņu dienišķajās
vajadzībās pieņemot atstumtos, mierinot izmisušos, paēdinot izsalkušos,
dziedinot slimos. Aicinādams viņam sekot, Kristus mūs aicina dzīvot
mīlestībā uz tuvāko un savstarpējā kalpošanā.
Ticot uz Dievu
Svēto Garu, diakonija ir jaunās, Svētā Gara radītās dzīves
auglis (Gal. 5:6; Jņ. 15:1-7).
Svētais Gars pulcina
cilvēkus draudzē jaunai dzīvei, kuras daļa ir kopīga kalpošana un
savstarpēja atbildība. Diakonija palīdz Baznīcai un tās locekļiem
augt garīgā dzīvē un nobriest ticībā un iesaista draudzi visas pasaules
kristīgajā kopībā. (l.Kor. 12:26). Diakonālā gādība sniedzas no
kristīgās draudzes līdz visiem cilvēkiem (l.Jņ. 4:11-21).
|
||||
Preambula1
I. Diakonija ir
Baznīcas esamības aspekts un tās darba neatņemama sastāvdaļa. Diakonija
izriet no Kristus kalpošanas ("Es esmu nācis pie jums kā tāds, kas
kalpo." Lk. 22:27). Diakonija veido karitatīvu, atvērtu kristīgo
sadraudzību.
|
|
||||
' II. Diakonija
ir Baznīcas rūpes par cilvēku visa ta veseluma: par garu, dvēseli
un miesu. Tāpēc diakonija ietver garīgo aprūpi, dvēseles
aprūpi un kalpošanu miesas
vajadzībām. Diakonijas mērķis ir Evaņģēlija apliecināšana
rūpēs par tuvāko par cilvēku mums līdzās, kuram nepieciešama mūsu
palīdzība. Diakonija atgādina, ka Dievs mīl katru cilvēku un katrā
cilvēkā ir Dieva līdzība (Kristus sevi identificē tieši ar vismazākajiem,
Mt. 25:40).
III. Baznīcas
diakoniju īsteno draudzes. Diakonija ir katras draudzes dzīves sastāvdaļa.
Savstarpējā kalpošana draudzē dara iespējamu Baznīcas kalpošanu
sabiedrībā.
Diakonija savu
mērķu īstenošanai sadarbojas ar valstiskām un nevalstiskām institūcijām
un organizācijām.
|
|||||
|
|||||
Apstiprināta Diakonijas Padome 1998. gada 23.
novembri
|
2 Apstiprināts Diakonijas Padome
1998. gada 23. novembri
|
||||
|
|||||
|
|||||
I. Sinode un
Diakonijas Padome apstiprinātie dokumenti
|
Diakonijas teoloģiskais pamatojums2
Diakonija teoloģiski tiek pamatota
Ticības apliecībā
Ticot uz Dievu
Radītāju, diakonija izpaužas
uzmanībā un rūpēs par visiem
līdzcilvēkiem. (3. Moz. 19:18; Mt.22:39; Lk. 10: 25-37; Gal.5:14).
Cilvēku ir radījis Dievs pēc sava tēla un līdzības, tādēļ tam piemīt
neizmērojama un neaizskarama vērtība (l.Moz. 1:27; Ps. 139:16).
Šī vērtība vienādā mērā ir piešķirta visiem cilvēkiem. Visus cilvēkus
Dievs ir radījis jegpilnai dzīvei, un cilvēki ir atbildīgi Dieva
priekšā par savas dzīves un visas radības pārvaldīšanu. Baznīca
kā jaunā Dieva tauta ir aicināta rūpēties un gādāt par ikvienu cilvēku,
kam gādība nepieciešama.
Ticot uz Dievu
Pestītāju, diakonija apliecina Dieva nesavtīgo mīlestību uz
cilvēci Jēzū Kristū (FiL 2:5-9; Jņ. 13:34-35; Mat.
20:20-28).
Jēzus Kristus
vispilnīgāk apliecināja mīlestību ar savām ciešanām, nāvi un augšāmcelšanos,
izpērkot mūsu grēkus un atjaunojot mūsu attiecības ar Dievu. Kristus
parādīja savu mīlestību, kalpojot cilvēkiem arī viņu dienišķajās
vajadzībās pieņemot atstumtos, mierinot izmisušos, paēdinot izsalkušos,
dziedinot slimos. Aicinādams viņam sekot, Kristus mūs aicina dzīvot
mīlestībā uz tuvāko un savstarpējā kalpošanā.
Ticot uz Dievu
Svēto Garu, diakonija ir jaunās, Svētā Gara radītās dzīves auglis
(Gal. 5:6; Jņ. 15:1-7).
Svētais Gars pulcina
cilvēkus draudzē jaunai dzīvei, kuras daļa ir kopīga kalpošana un
savstarpēja atbildība. Diakonija palīdz Baznīcai un tās locekļiem
augt garīgā dzīvē un nobriest ticībā un iesaista draudzi visas pasaules
kristīgajā kopībā. (l.Kor. 12:26). Diakonālā gādība sniedzas no
kristīgās draudzes līdz visiem cilvēkiem (ljņ. 4:11-21).
|
||||
Preambula1
I. Diakonija ir
Baznīcas esamības aspekts un tās darba neatņemama sastāvdaļa. Diakonija
izriet no Kristus kalpošanas ("Es esmu nācis pie jums kā tāds, kas
kalpo." Lk. 22:27). Diakonija veido karitatīvu, atvērtu kristīgo
sadraudzību.
|
|
||||
II. Diakonija
ir Baznīcas rūpes par cilvēku visa ta veseluma: par garu, dvēseli
un miesu. Tāpēc diakonija ietver garīgo aprūpi, dvēseles
aprūpi un kalpošanu miesas
vajadzībām. Diakonijas mērķis ir Evaņģēlija apliecināšana
rūpēs par tuvāko par cilvēku mums līdzās, kuram nepieciešama mūsu
palīdzība. Diakonija atgādina, ka Dievs
mīl katru cilvēku un katrā
cilvēkā ir Dieva līdzība (Kristus sevi identificē tieši ar
vismazākajiem, Mt. 25:40).
III.
Baznīcas diakoniju īsteno
draudzes. Diakonija ir katras
draudzes dzīves sastāvdaļa.
Savstarpējā kalpošana draudzē dara iespējamu Baznīcas kalpošanu
sabiedrībā.
Diakonija savu
mērķu īstenošanai sadarbojas ar valstiskām un nevalstiskām institūcijām
un organizācijām.
|
|||||
|
|||||
Apstiprināta Diakonijas Padome 1998. gada 23.
novembri
|
'Apstiprināts Diakonijas Padome 1998. gada 23.
novembri
|
||||
|
|||||
|
|||||
I. Sinode un Diakonijas Padome
apstiprinātie dokumenti
|
Diakonijas teoloģiskais pamatojums2
Diakonija teoloģiski tiek pamatota
Ticības apliecībā
Ticot uz Dievu
Radītāju, diakonija izpaužas
uzmanībā un rūpēs par visiem
līdzcilvēkiem. (3. Moz. 19:18; Mt.22:39; Lk. 10: 25-37; Gal.5:14).
Cilvēku ir radījis Dievs pēc sava tēla un līdzības, tādēļ tam piemīt
neizmērojama un neaizskarama vērtība (1.Moz. 1:27; Ps. 139:16).
Šī vērtība vienādā mērā ir piešķirta visiem cilvēkiem. Visus cilvēkus
Dievs ir radījis jēgpilnai dzīvei, un cilvēki ir atbildīgi Dieva
priekšā par savas dzīves un visas radības pārvaldīšanu. Baznīca
kā jaunā Dieva tauta ir aicināta rūpēties un gādāt par ikvienu cilvēku,
kam gādība nepieciešama. -
Ticot uz
Dievu Pestītāju, diakonija apliecina Dieva nesavtīgo mīlestību
uz cilvēci Jēzū Kristū (Fil. 2:5-9; Jņ. 13:34-35; Mat.
20:20-28).
Jēzus Kristus
vispilnīgāk apliecināja mīlestību ar savām ciešanām, nāvi un augšāmcelšanos,
izpērkot mūsu grēkus un atjaunojot mūsu attiecības ar Dievu. Kristus
parādīja savu mīlestību, kalpojot cilvēkiem arī viņu dienišķajās
vajadzībās pieņemot atstumtos, mierinot izmisušos, paēdinot izsalkušos,
dziedinot slimos. Aicinādams viņam sekot, Kristus mūs aicina dzīvot
mīlestībā uz tuvāko un savstarpējā kalpošanā.
Ticot uz Dievu
Svēto Garu, diakonija ir jaunās, Svētā Gara radītās dzīves auglis
(Gal. 5:6; Jņ. 15:1-7).
Svētais Gars pulcina
cilvēkus draudzē jaunai dzīvei, kuras daļa ir kopīga kalpošana un
savstarpēja atbildība. Diakonija palīdz Baznīcai un tās locekļiem
augt garīgā dzīvē un nobriest ticībā un iesaista draudzi visas pasaules
kristīgajā kopībā. (l.Kor. 12:26). Diakonālā gādība sniedzas no
kristīgās draudzes līdz visiem cilvēkiem (l.Jņ. 4:11-21).
|
||||
Preambula1
I. Diakonija ir
Baznīcas esamības aspekts un tās darba neatņemama sastāvdaļa. Diakonija
izriet no Kristus kalpošanas ("Es esmu nācis pie jums kā tāds, kas
kalpo." Lk. 22:27). Diakonija veido karitatīvu, atvērtu kristīgo
sadraudzību.
|
|
||||
II. Diakonija
ir Baznīcas rūpes par cilvēku visā ta veseluma: par garu, dvēseli
un miesu. Tāpēc diakonija ietver garīgo aprūpi, dvēseles
aprūpi un kalpošanu miesas
vajadzībām. Diakonijas mērķis ir Evaņģēlija apliecināšana
rūpēs par tuvāko par cilvēku mums līdzās, kuram nepieciešama mūsu
palīdzība. Diakonija atgādina, ka Dievs
mīl katru cilvēku un katrā
cilvēkā ir Dieva līdzība (Kristus sevi identificē tieši ar
vismazākajiem, Mt. 25:40).
III.
Baznīcas diakoniju īsteno
draudzes, Diakonija ir katras
draudzes dzīves sastāvdaļa.
Savstarpējā kalpošana draudzē dara iespējamu Baznīcas kalpošanu
sabiedrībā.
Diakonija savu
mērķu īstenošanai sadarbojas ar valstiskām un nevalstiskām institūcijām
un organizācijām.
|
|||||
|
|||||
1 Apstiprināta Diakonijas Padome
1998. gada 23. novembrī
|
2 Apstiprināts Diakonijas Padome
1998. gada 23. novembri
|
||||
|
|||||
|
||||
Rezolūcija par
LELB Diakonijas Padomi, Diakonijas Centru un prāvestu iecirkņu un
draudžu diakonijas centriem3
|
|
III. LELB Diakonijas Centrs
Diakonijas Centra
dibinātāja ir LELB Konsistorija; tas darbojas saskaņā ar LELB Satversmi
un statūtiem.
1.
Diakonijas Centrs izstrādā
un īsteno LELB diakonijas
koncepciju, tai skaitā diakonijas
darbinieku apmācības
programmu, kā arī darba plānus.
2. Diakonijas
Centrs pārrauga un koordinē diakonijas darbu
LELB prāvestu
iecirkņos un draudzēs.
3. Diakonijas
Centrs slēdz sadarbības līgumus ar atbilstošām
starptautiskām
organizācijām, valstiskām un nevalstiskām organizācijām un institūcijām.
IV.
Prāvestu iecirkņu
un draudžu diakonijas centri
Prāvestu iecirkņu
un draudžu diakonijas centri strādā LELB Diakonijas Centra pārraudzībā,
veidojot karitatīvu un atvērtu kristīgu sadraudzību.
|
||
I. Diakonijas
preambula
Diakonija ir Baznīcas
esamības aspekts un tās darba neatņemama sastāvdaļa.
Diakonija ir Baznīcas
rūpes par cilvēku visā tā veselumā, tā ietver garīgo aprūpi, dvēseles
aprūpi un kalpošanu miesas vajadzībām.
Baznīcas diakoniju
īsteno draudzes, tādējādi diakonija ir katras draudzes dzīves sastāvdaļa.
Savstarpēja kalpošana draudzē dara iespējamu Baznīcas kalpošanu
pārējā sabiedrībā. ...
.
II.
LELB Diakonijas Padome
1.
LELB Diakonijas Padome ir
augstākā lēmējinstitūcija diakonijas
jautājumos.
2. Diakonijas
Padomes sastāvs:
1) LELB arhibīskaps
ex officio Diakonijas Padomes
vadītājs; , 2)
divi līdz trīs konsistorijas deleģēti padomes locekļi;
3) Diakonijas
Centra vadītājs/-a Diakonijas Padomes . .
vadītāja vietnieks/-ce;
4) divi
līdz trīs diakonijas vadītāju deleģēti padomes locekļi* i. Diakonijas
Padomes uzdevumi:
1)
LELB satversmes ietvaros izlemj
konceptuālus jautājumus
diakonijas darbā;
2) nosaka
galvenos diakonijas darba virzienus.
|
||||
|
||||
*Pieņemta LELB 19. Sinodē
|
||||
|
||||
|
|||
II. Diakonijas programma
|
Diakonija draudzē
un sabiedrībā
Draudze ir cilvēku
kopa, kas aicināta Dieva vārdā un vienota jaunā kopībā caur kristību
un Sv. Vakarēdienu. Tādējādi draudze ir Dieva radīta un uzturēta.
Dzīve kalpošanā ir jaunās, Dieva Svētā Gara radītās ticības dzīves
auglis.
Jau no pašiem kristietības pirmsākumiem
draudzēm bija noteikts uzdevums:
rūpes par savu draudzes
locekļu materiālajām un garīgajām vajadzībām, kā arī par
to cilvēku vajadzībām, kuri
draudzēm nepieder.
Diakonija vienmēr
ir bijusi un ir visu kristiešu aicinājums un uzdevums un visas draudzes
kopīgā atbildība. Tajā pašā laikā Baznīca ir aicinājusi arī atsevišķas
personas īpašā diakoniskā kalpošanā un uzticējusi tām īpašus uzdevumus.
Draudzes ir Dieva
aicinātas un cenšas dzīvot saskaņā ar mīlestības bausli, tādēļ ir
būtiski saredzēt, ka likstas, grūtības, kas skārušas daļu draudzes,
attiecas uz visu draudzi. Tāpēc diakoniskā aprūpe ir daļa
no Baznīcas dzīves. Tā kļūst
par veidu, kā izteikt mīlestības sadraudzību Kristū.
Diakonijas darbs
draudzē nozīmē ne tikai dažādu pasākumu organizēšanu, bet gan fundamentālu
attieksmi un dzīvesveidu, kas ietekmē draudzi lūgšanās un darbos.
Diakonijas darbu
var uzlūkot kā organisku, patstāvīgu draudzes dzīves sastāvdaļu,
kas specifiski orientēts uz kopības veidošanu draudzē un praktisko
darbību, iepriekš paredzot, novēršot, atvieglojot un atbildot uz
cilvēku vajadzībām.
Aprūpes darbā
un centienos uzlabot dzīves kvalitāti diakonija sastopas ar sociālo
darbu. Vienlaikus īpašs Baznīcas diakonālais uzdevums ir no jauna
apliecināt izpratni par cilvēku kā Dieva radību un no tā izrietošo
attieksmi pret viņu.
|
||
Ievads
Diakoniju varētu
definēt kā Baznīcas rūpes un ieinteresētību cilvēku likteņos, kā
arī kopības veidošanu un atāstišanu draudzē un sabiedrībā.
Šajā programmā4
aprakstītie virzieni un uzdevumi ir normatīvi diakonijas darbam
draudzēs. Tajā pašā laikā ir būtiski, lai katra atsevišķa draudze
ne tikai adaptētu šos virzienus un uzdevumus saskaņā ar konkrētajām
vajadzībām un apstākļiem, bet arī pārbaudītu praksē un attīstītu
tos tālāk. Tāpēc draudzēm ir jāizstrādā konkrēti plāni katram darbības
virzienam noteiktā laika posmā. Tas nozīmē, ka labi jāpārzina vietējā
situācija un reāli jāizvērtē draudzei pieejamie cilvēku resursi
(vadītāji, kuri pārzinātu aprūpes darbu un tā organizāciju, un brīvprātīgie,
kuri vēlētos piedalīties projektos), laika, materiālie un finansiālie
resursi.
Lai izveidotu un veiksmīgi īstenotu diakonijas programmu,
draudzē un prāvestu iecirknī
nepieciešama sadraudzība un sadarbība
prāvestu iecirkņu diakonijas centru, draudžu diakonijas padomes,
draudzes valdes, atsevišķu speciālistu un projektos iesaistīto dalībnieku
vidū. Svarīga ir sadarbība ar vietējām pašvaldībām un
konkrētu projektu ietvaros
arī ar valsts un nevalstiskajām organizācijām
(skolām, bērnudārziem, sociālās aprūpes centriem, slimnīcām,
patversmēm utt.).
|
|||
4 Diakonijas
programma ir izveidota, pamatojoties uz līdzīga rakstura materiāliem
Norvēģijas Baznīcā un Eiropas Baznīcu konferenču materiāliem: Kirkerādet,
1997, "Comprehensive Diaconal Programmē for the Church of Nonvav"
Anglican Communion Publications,1996, "The Diaconate As Ecumenical
Opportunitv. The Hanover Report of The Anglican-Lutheran International
Commission"
|
|||
|
|||
|
|||
Diakonijas
darba virzieni un uzdevumi
Mēs cilvēki
esam radīti, lai saņemtu savu dzīvību no citu rokām un caur savām
rokām dāvātu dzīvību citiem. Neviens nav tik pašpietiekams, lai
dzīvotu vienīgi sev un ar sevi. Mēs esam dāvāti viens otram un atkarīgi
viens no otra. Tādēļ cilvēka dzīve jau pašos pamatos ir diakonāla
mēs esam radīti, lai kalpotu viens otram un lai rūpētos viens
par otru. Kā teicis Mārtiņš Luters: "Mēs esam dienišķā maize viens
otram".
Tādējādi diakonija
aizvien ir apliecinājums Dieva mīlestībai Jēzū Kristū, kas tiek
izlieta pār visiem cilvēkiem. Svētā Gara iedvesmota diakonija īsteno
Evaņģēlija vēsti pasaulē, ikdienā veicot gan profilaktisku darbu,
praktisku kalpošanu, gan veicinot saskarsmes un kopības apzināšanos
un veidošanu ar līdzcilvēkiem un vidi. Tā var izpausties kā draudžu,
institucionālā, sociālā un politiskā diakonija. Tajā pašā laikā
svarīgākais diakonijas darbā ir konkrēts cilvēks, situācija, vajadzība.
Diakonijas darbs ir vērsts uz to, lai ar dziļu cieņu pret ikviena
cilvēka integritāti iejustos otra cilvēka situācijā, saprastu to,
atbalstītu, mazinātu un atvieglotu spriedzi, sāpes, lai mācītu saredzēt
cilvēkiem jaunas iespējas dzīvē, bet gadījumos, kad tas nav iespējams,
mācītu sadzīvot ar savām ciešanām. Diakonija
"kalpo
cilvēkiem ikdienas dzīvē atsaucoties uz viņu garīgajām un materiālajām
vajadzībām;
pamatojas dievkalpojumā, kas padara diakoniju redzamu,
iemiesojot tās vērtības un
darba metodes. Diakonija ir dievkalpojuma
turpinājums ikdienā, aptverot visu Dieva tautu;
aktīvi piedalās cilvēku
sadraudzības veidošanā, saredzot un
respektējot Dieva līdzību
ikvienā cilvēkā un tādējādi atzīstot
cilvēka cieņu;
iestājas par taisnību
un apspiesto atbrīvošanu;
|
stradā ar cilvēkiem ekonomisku un personības krīžu situācijās.5"
Kā redzams, diakonija
apkopo sevī dažādus darbības veidus un uzdevumus, kuru īstenošanai
nepieciešamas plašas zināšanas, prasmes un iemaņas, tomēr tās pamatā
ir attieksme, ko veido mīlestība, ticība un cerība, kas izpaužas
kā rūpes, dziedināšana, salīdzināšanās, izaugsme, sadarbība, ekumēniska
solidaritāte, sadraudzība, taisnība, dalīšanās, ziedošanās, spēja
izturēt grūtības un atbilstoši rīkoties.
Viens no veidiem,
kā strukturēt diakonisko darbību, ir ņemt vērā cilvēka pamatvajadzības,
kuru piepildīšana ir nepieciešama dzīvības uzturēšanai un jēgpilnas
dzīves veidošanai. Kādas ir šīs pamatvajadzības?
Pirmkārt, tā ir nepieciešamība pēc uztura,
apģērba, mājvietas utt.
Otrkārt,
cilvēkiem kā sociālām būtnēm vitāli nepieciešama citu cilvēku
klātbūtne un attiecības.
Treškārt,
cilvēkam kā garīgai būtnei ir būtiski risināt dzīves jēgu skarošus
jautājumus. Diakonijas uzdevums ir atbildēt uz cilvēka būtiskāko
vajadzību uzticības pilnām attiecībām ar Dievu.
Tādējādi vajadzību
jeb nepieciešamību izprot kā nepietiekamu šo pamatvajadzību
piepildīšanu. Diakonijas darbs ir vērsts uz to, lai saskatītu šīs
vajadzības un uz tām atbildētu. Vienlaikus jāuzsver, ka diakonijas
centrālā virzība ir strādāt ne tik daudz cilvēkam
kā ar cilvēku, lai paustu cieņu un palīdzētu cilvēkiem
rūpēties pašiem par sevi un panest dažādus zaudējumus un piedzīvotās
sāpes, lai veicinātu cilvēkos savu spēku apzināšanos, pārmaiņas
un izaugsmi.
|
||
5 Bratislavas
Deklarācija, 1995. g., Uz diakonijas vīziju Eiropā, Eiropas Baznīcu
Konference
|
|||
|
|||
|
|||
Līdz ar to diakonijas darbību var iedalīt četras
jomās:
1.
Praktiskā palīdzība.
Darbības virziena
centrā ir cilvēks un viņa dzīves materiālie un sociālie apstākļi.
2.
Saskarsme un sadraudzība.
Darbības virziena
centrā ir cilvēka vajadzība pēc piederības un tuvuma.
3.
Garīgā aprūpe.
Darbības virziena
centrā ir cilvēka attiecības ar Dievu, sevi un savu tuvāko.
4.
Veselības un aprūpes darbs.
Darbības virziena
centrā ir darbs ar fiziski un/vai garīgi slimiem cilvēkiem, viņu
piederīgajiem.
Praksē ne vienmēr
ir iespējams atdalīt šos četrus darbības virzienus, jo garīgā dzīve,
materiālie apstākļi, veselība, attiecības ģimenē, darbā utt. ir
cieši saistītas savā starpā un sarežģījumi vienā jomā var radīt
grūtības arī citur. Tomēr kā diakoniskās darbības virzieni tie būtu
zināmā mērā jānošķir, jo darba mērķi un metodes katrā no tiem var
būt atšķirīgi.
|
1. Praktiska palīdzība
Kristus Evaņģēlijs
liek ieraudzīt un atsaukties trūkumam, nabadzībai, atstumtībai (Mt
25:35-40), rūpēties par cilvēkiem un tādējādi kalpot arī Dievam.
Pamatjautājumi
un uzdevumi šajā virzienā
saistīti ar praktiskas palīdzības sniegšanu,
solidāru atbalstu un padomdošanu
grūtībās nonākušajiem cilvēkiem un iedzīvotāju grupām tuvējā
apkaimē vientuļiem vecākiem, maznodrošinātiem, pensionāriem, bezdarbniekiem,
invalīdiem, trūcīgajiem, patvēruma meklētājiem cilvēkiem
ar īpašām vajadzībām.
Draudzēm ir
jāizvērtē konkrētā situācija, nepieciešamības, jāapsver darbības
iespējas un pieejamie resursi un, rēķinoties ar to, jāīsteno pamatuzdevumi.
|
||
|
|||
Jautājumi pārdomām
Kā motivēt un palīdzēt veidot un
īstenot diakonisku dzīves
stilu katram draudzes
loceklim un draudzei kopumā?
Kādu alternatīvu draudze var
piedāvāt individualizēšanās
procesam (koncentrēšanās tikai uz sevi un savām vajadzībām)?
Kā draudze veido pieņemošu attieksmi vienam pret otru ■
un jo īpaši pret tiem, kuriem ir kādas vajadzības?
Kā draudze varētu paust savu solidaritāti attieksmē pret tiem, kuri
tiek izstumti no sabiedrības?
|
2. Saskarsme un sadraudzība
Dieva piedāvātā
izlīdzinājuma procesā caur Jēzu Kristu tiek atjaunotas cilvēka un
Dieva attiecības un kā loģisks turpinājums cilvēku savstarpējās
attiecības, attiecības ar dabu un pasauli. Draudzes ir aicinātas
veidot un attīstīt radošu un atvērtu kopību, kurā cilvēki savstarpēji
pieņemtu un rūpētos cits par citu, neuzskatot par šķērsli izcelšanos,
dzimumu, tautību, slimību vai kādus citus apstākļus, kuru dēļ nereti
cilvēki tiek izslēgti no sabiedrības.
Ierastie saskarsmes
avoti lielākajai cilvēku daļai parasti ir ģimene, draugi. Bērniem,
jauniešiem bērnudārzs, izglītības iestādes. Daļai pieaugušo
darba vietas. Piedaloties dažādu organizāciju, grupu aktivitātēs
un arī draudzes darbā, tiek nodrošināta personas vajadzība pēc saskarsmes.
Būtiska saskarsmē
ir attiecību kvalitāte. Tādēļ aizvien aktuāls ir jautājums: cik
lielā mērā un cik liela sabiedrības daļa gūst piepildījumu attiecībās?
Piemēram, jauniešu un veco ļaužu vidū? Kā arī to vidū, kuri lielu
savas dzīves daļu pavada kādā institūcijā (slimnīcā, pansionātā,
cietumā, bēgļu nometnē, patversmē u.c.)? Viena no sāpīgākajām
tēmām ir ģimene. Pēdējos gados atklātībā nonākusi informācija par
vardarbību pret bērniem un sievietēm vēl jo lielākā mērā apliecina
attiecību komplicētību. Tāpat arī augstais šķiršanās procents norāda
uz problēmām laulības dzīvē. Diemžēl tie, kuri visvairāk cieš un
tiek traumēti ģimenes konfliktu dēļ, ir bērni un pusaudži. Tādēļ
draudzē ir nepieciešams pārdomāt un apsvērt iespējamo profilaktisko
darbu ar ģimenēm.
Cilvēciskās
attiecības ir un tām aizvien ir jābūt kristīgās drau-dzes rūpju
lokā. Tādēļ svarīgs diakonijas uzdevums ir attiecību veidošana,
stiprināšana un atjaunošana, piepildot cilvēku vaja-dzību pēc saskarsmes
un piederības.
|
||
|
|||
Pamatuzdevumi
draudzes:
Sniegt solidāru atbalstu un palīdzību grūtībās nonākušajiem tuvējā
apkaimē, piedāvājot:
drēbes un apavus,
pārtikas ziedojumus, ēdināšanu.
Veidot aprūpes centrus
bērniem no nelabvēlīgām ģimenēm,
atbalsta grupas
sievietēm,
atbalsta grupas
bēgļiem, iebraucējiem.
Palīdzēt cietumniekiem, nabadzīgajiem, izstumtajiem gūt atbalsta
punktu, lai patstāvīgi varētu rūpēties par sevi.
Iespēju robežās palīdzēt sameklēt pajumti tiem, kuri tiek atbrīvoti
no apcietinājuma vai citām slēgta tipa iestādēm.
Sniegt palīdzību draudzes
maznodrošinātaj iem ekonomisko krīžu periodos.
Veikt veco ļaužu , invalīdu u.c. personu aprūpi, kuriem tā ir nepieciešama.
|
|||
|
|||
|
|||
Jautājumi pārdomām:
Kādā veidā liturģijā akcentēt
diakonijas kā kopības veidošanas aspektu?
Kādā veidā aktivizēt draudzes
kopību un sadraudzību, lai tā būtu
pamanāmāka un
aptvertu pēc iespējas lielāku cilvēku loku?
Kādā veidā draudzes dzīvē iekļaut cilvēkus, kuriem nav iespēju piedalīties
draudzes kopībā veselības vai sociāla stāvokļa dēļ?
Kā organizēt profilaktisko darbu (ģimenes dzīvē, audzināšanā) ?
Kā uzrunāt cilvēkus, kuri
ienāk baznīcā tikai atsevišķu
svētdarbību gadījumos
(kristībās, laulībās, bērēs)?
Pamatuzdevumi draudzēs:
Stiprināt draudzes kopību dievkalpojumā, rādot piemēru ar savu aktivitāti.
Nodrošināt iespējas piedalīties draudzes aktivitātēs tiem,
kuriem ir kādi fiziski traucējumi,
piemēram, sagādājot transportu utt.
Organizēt tematiskos pasākumus noteiktām vecuma, starppaaudžu,
interešu grupām.
Radīt pašpalīdzības grupas atbilstoši diakonijas mērķiem, piemēram,
varmācības upuriem, invalīdiem, alkoholiķiem, šķirtajiem u.c.
Organizēt mājas apciemojumus, piemēram, pie draudzes
jaunajiem locekļiem, ģimenēs,
kur bērnus audzina tikai viens no vecākiem vai kāds cits
radinieks utt.
Sadarboties ar konsultāciju dienestiem (ģimenes centru,
Prenatālās attīstības centru)
profilaktiski izglītojošam darbam ģimenēs.
Rīkot diakonijas dienas.
|
3. Garīga aprūpe
Kristietība uzsver,
ka cilvēks ir radīts kopībai ar Dievu. Tādēļ galvenais diakonijas
mērķis ir saskatīt cilvēku pamatvajadzības, uzklausīt, runāt, ievadīt
draudzes dzīvē, lai veidotu uzticības pilnas attiecības ar Dievu.
Dvēseļu aprūpe
ir gādība par cilvēku attiecībām ar Dievu, kas savukārt nav skatāmas
atrauti no cilvēku attiecībām ar sevi un pasauli. Šajās attiecībās
pamatvajadzība ir pēc mērķa, jēgas, ticības, cerības un mīlestības
dzīvē. Tādēļ garīgā aprūpētāja uzdevums ir iet kādu ceļa posmu
kopā ar cilvēku, mēģinot viņu izprast un atbalstīt.
Garīgās problēmas
ir tik ļoti ieaustas cilvēka sadzīvē, ka dažkārt ir grūti tās izdalīt
citu vajadzību vidū. Bieži dzīves situācija mēdz būt tik grūta,
ka garīgā vajadzība paliek apslēpta. Tas skaidri ir saredzams saistībā
ar vardarbības upuriem ģimenēs. Šādas situācijas atklāj lielo vajadzību
pēc garīgās aprūpes.
Neizbēgami cilvēka
dzīves gājumā ir zaudējumi un sēras (tuvinieku, paziņu nāves gadījumos,
darba, dzīves vietas, identitātes, veselības, attiecību, materiālo
vērtību zaudējumos utt.). Sērošana ir process, kas prasa laiku un
vietu, klātbūtni un atbalstu. Tajā pašā laikā mēs dzīvojam sabiedrībā,
kas nevēlas dot vietu bēdām un maz palīdz izmisuma māktam cilvēkam,
sagaidot, ka katrs pats tiks galā ar zaudējuma sāpēm. Turklāt sabiedrībā,
kas ir pakļauta pārmaiņām, konkurences spiedienam, bezdarbam, veidojas
krīzes un konfliktu situācijas, kas var atsevišķus cilvēkus novest
tik tālu, ka viņi vairs nerod spēku dzīvot.
Garīgajā aprūpē
būtiski ir spēt uzrunāt cilvēkus, piedāvājot atbalstu ne tikai kādā
noteiktā krīzes situācijā, bet sniedzot atbalstu, iedrošinājumu
arī ikdienas dzīvē, dāvājot uzmanību un ieinteresētību, pēc kuras
ilgojas ikviens. Garīgā aprūpe ir uzdevums, ko nevar veikt tikai
draudzes algotie darbinieki, proti, ir nepieciešama ikviena draudzes
locekļa aktīva līdzdalība.
|
||
|
|||
|
|||
Jautājumi pārdomām:
Kā dievkalpojums var tikt
izmantots garīgajai aprūpei?
Kādus garīgās aprūpes veidus
draudze piedāvā?
------------------------------
Kā apzināt draudzes locekļu
garīgās vajadzības un atbildēt uz tām?
Kā veicināt domu, uzskatu, pieredzes apmaiņu būtiskos dzīves jautājumos?
Pamatuzdevumi
draudzēs:
Kopā ar citiem draudzes garīgās dzīves vadītājiem organizēt iespēju
draudzē saņemt garīgo aprūpi, arī individuālu.
Gādāt, lai draudzē būtu zināma
kārtība un piedāvājums garīgajā aprūpē.
Izmantot uzticības telefonu kā vienu no garīgās aprūpes formām.
Organizēt un aktivizēt aizlūgšanu, lūgšanu, Bībeles grupu, mājas
grupu darbību.
|
4. Veselības un aprūpes darbs
Jaunajā Derībā
rūpes par slimajiem ir uzsvērtas kā daļa no Baznīcas uzdevuma.
Slimība var sagādāt dažādus apgrūtinājumus un neērtības. Līdzās
tām ciešanām, ko izraisa pati slimība, bieži vien papildus seko
izolēšana/-ās, atstumšana, nosodījums, kas vēl vairāk saasina jau
tā grūto dzīvi, piemēram invalīdiem, letāli slimajiem, mirstošajiem
un jo īpaši tiem, kuri sirgst ar sabiedriski stigmatizētām (apkaunojošām)
slimībām (infekcijas, venēriskajām, AIDS, lepru utt.).
īpašs problēmu
loks ir saistīts ar tā sauktajām "dzīves stila" slimībām, piemēram,
alkoholismu, narkomāniju, smēķēšanu, ēšanas disfunkcijām utt. Lai
ari strādāt ar atsevišķu cilvēku un pat veselu sabiedrības slāņu
dzīves stilu nepārprotami ir pretrunīgs un grūts darbs, tomēr līdzās
veselības aprūpes darbam Baznīca savu iespēju robežās varētu iesaistīties
arī šo jautājumu risināšanā, piemēram, veicot svarīgo profilaktisko
darbu.
Slima cilvēka
aprūpe ietver materiālo palīdzību, sadraudzību un garīgu atbalstu,
ievērojot, ka slimības stāvoklis prasa īpašas darbības formas un
aktivitāti no palīdzības sniedzēja.
|
||
|
|||
|
|||
Jautājumi pārdomām:
Cik lielā mērā draudzes ir gatavas
uzņemt cilvēkus ar veselības
traucējumiem un iesaistīt viņus draudzē, proti, kā izpaužas
tas, ka Baznīca ir mājas ari šiem cilvēkiem?
Cik lielā mērā draudzes var sniegt un sniedz ieguldījumu slimo (guļošo,
mirstošo, ilgstoši slimo) aprūpē mājas apstākļos, kas ļautu daudziem
pacientiem palikt savā ierastajā dzīves vidē?
Kādu ieguldījumu draudze var
sniegt, lai nodrošinātu cilvēka cienīgu dzīvi institūcijās
(pansionātos, slimnīcās utt.)?
|
Pamatuzdevumi
draudzes:
Gādāt, lai cilvēkiem ar dažādiem veselības traucējumiem būtu iespējas
piedalīties draudzes dzīvē.
Atbalstīt ģimenes, kuru aprūpē ir smagi slimi tuvinieki.
Organizēt mājaprūpi.
Rūpēties par institūciju iedzīvotājiem (bērnu namos, pansionātos,
patversmēs, nometnēs u.c).
Piedalīties slimnīcu diakonijas darbā.
Veidot medpunktus.
Organizēt un veicināt sabiedriskas aktivitātes vai programmas,
kas ir orientētas uz atsevišķām sabiedrības grupām, piemēram, atkarīgajiem
no alkohola, narkotikām u.c.
Sadarboties ar krīžu centriem.
Sniegt pirmo nepieciešamo palīdzību krīzes situācijā un iespēju
robežās rūpēties par tālāku rehabilitācijas procesu.
Iesaistīties dzīvības un dabas aizsardzības darbā (pret alkohola,
narkotiku, cigarešu u.c. veselībai kaitīgu vielu lietošanu,
vides piesārņošanu utt.).
|
||
|
|||
|
||
Nobeigums
Dzīvot, lai kalpotu,
ir daļa no Dieva uzdevuma, kas uzticēts mums gan kā kopībai, gan
atsevišķam indivīdam. Tādējādi diakonijas darbs pašos pamatos ir
draudzes diakonijas darbs.
Diakonija ir gan
attieksme, gan dzīves veids, gan darbība, kas izpaužas vēlmē dalīties
savā dzīvē, laikā, uzmanībā ar citiem. Tā ir arī vēlme uzņemties
saistības un darboties konkrētas draudzes vai diakonijas centra
organizētās aktivitātēs, tajā pašā laikā apzinoties,
ka diakoniskā darbība balstās
katra cilvēka ticībā, svētdzīvē, dievkalpošanā, vēlmē un
gatavībā strādāt pie savas garīgās izaugsmes.
Protams, diakonijas
darbs ir saistīts ar dažādiem izaicinājumiem un vienlaikus sniedz
arī iespējas veidot diakonisku Baznīcu un
nodrošināt diakonijas darbu
draudzēs. Lai sekmētu diakonijas attīstību, LELB Diakonijas
Centrs ir izveidojis izglītības programmu diakonijas darba vadītājiem
un brīvprātīgajiem darbiniekiem, sniedz atbalstu un konsultācijas
draudzēm un diakonijas darbiniekiem, kā arī publicē informatīvus
materiālus un grāmatas.
|
||
|
||